"Jedna scena" – nowy program w Telewizji Kino Polska

czwartek, 6 października 2011

Od października w każdą sobotę o 20:15 Telewizja Kino Polska zaprasza na program „Jedna scena” i wyjątkową lekcję kina pod okiem jego największych mistrzów. Co pali się w kieliszkach w kultowej scenie z „Popiołu i diamentu”? Jak w „Nikt nie woła” łączą się erotyka i patriotyzm? Jakie tortury w „Trzeciej części nocy” musiał znieść Leszek Teleszyński? Te i inne tajemnice filmowej kuchni ujawniają m.in. Andrzej Wajda, Kazimierz Kutz i Andrzej Żuławski.

Co tydzień bohaterką programu jest wybrana scena z polskiego filmu. Dowiadujemy się, jak powstała i bliżej przyglądamy jej mistrzowskiej formie, rozkładając obraz na czynniki pierwsze. Półgodzinne rozmowy z twórcami specjalnie dla widzów Telewizji Kino Polska prowadzi Michał Chaciński – dziennikarz, dyrektor artystyczny Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Po każdym programie, bogatsi o zdobytą wiedzę, możemy też obejrzeć cały film.

Pierwszy odcinek to spotkanie z Andrzejem Wajdą i jego autorska analiza najbardziej chyba kultowej sceny w historii polskiego kina: tej z „Popiołu i diamentu”, w której płoną kieliszki ze spirytusem. No właśnie: czy aby na pewno ze spirytusem? W latach pięćdziesiątych taśma filmowa była znacznie mniej czuła niż dzisiaj i słaby, spirytusowy płomień był na niej praktycznie niewidoczny. Dlatego na planie wlano do kieliszków benzynę. A jeszcze wcześniej Janusz Morgenstern, który był w tym filmie drugim reżyserem, wymyślił, że w scenie pojawi się spirytus – w powieści Jerzego Andrzejewskiego ta sama rozmowa upływa bohaterom nad sałatką śledziową. O tym wszystkim możemy się dowiedzieć z premierowego odcinka cyklu.

Dalej jest tylko lepiej: Kazimierz Kutz opowiada o dziwnym erotyzmie, który jak choroba opanował ekipę filmu „Nikt nie woła”. Żeby ten stan osiągnąć, reżyser codziennie rozmawiał z aktorami o miłości. – Tak naprawdę chodziło mi o polskość – wyjaśnia dzisiaj. Na „dzikim zachodzie”, jakim tuż po wojnie wydawały się Ziemie Odzyskane, pierwsza miłość bohaterów była jak manifestacja patriotyzmu – symboliczny akt zakorzeniania się tam nowego życia.

Andrzej Żuławski analizuje dla nas scenę zabicia młodego akowca w „Trzeciej części nocy”. W scenariuszu było tylko napisane: „Michał ucieka”, w filmie mamy długą sekwencję ujęć. – Operator Witek Sobociński słusznie uważał mnie za gówniarza – mówi Żuławski, tłumacząc, jak stopniowo udawało mu się tę niepochlebną opinię zmieniać. - Dlaczego tu jest tyle krwi? – drąży Michał Chaciński, który w „Jednej scenie” z sukcesem stosuje „strategię Wołoszańskiego”. W „Popiele i diamencie” sprawdza, czy podpalone kieliszki da się puścić ślizgiem po powierzchni baru, jak zrobił to Cybulski. W „Kanale” testuje ustawienia kamery, przesuwając jej wycięty z papieru kształt po narysowanej na podłodze scenografii.

Docieka też powodów, dla których w „Trzeciej części nocy” Andrzej Żuławski obsadził Leszka Teleszyńskiego. I dowiaduje się samych rewelacji: żeby dostać tę rolę, młody aktor musiał błyskawicznie schudnąć 15 kilo („Był pulpetem” – wspomina Żuławski). Przed zdjęciami na prośbę reżysera założył też na siebie klatkę z wszami. Grany przez niego Michał zarabia jako ich żywiciel, w ramach badań nad szczepionką na tyfus. Żuławski chciał, by aktor na własnej skórze poznał towarzyszący temu ból. I krew, i wszy miały widzowi uświadomić jedno: pokazana tu wojna to przede wszystkim sprawa biologii – rzecz ciała, mówi reżyser.

Jak podkreśla Joanna Rożen-Wojciechowska, dyrektor programowa Telewizji Kino Polska, „Jedna scena” jest nadawana w najlepszym czasie antenowym, na taki bowiem zasługują mistrzowie, z którymi się w tym cyklu spotykamy.

Wśród scen branych w programie pod lupę znalazły się obrazy z filmów „Popiół i diament” oraz „Kanał” Andrzeja Wajdy, „Perła w koronie” i „Nikt nie woła” Kazimierza Kutza, „Trzecia część nocy” Andrzeja Żuławskiego, „Barwy ochronne” Krzysztofa Zanussiego, „Gorączka” Agnieszki Holland, „Prawo i pięść” Jerzego Hoffmana, „Matka królów” Janusza Zaorskiego, „Ręce do góry” Jerzego Skolimowskiego, „Ga, Ga. Chwała bohaterom” Piotra Szulkina i „Eroica” Andrzeja Munka.

„Jedna scena” i niezwykłe spotkania z mistrzami polskiego kina w każdą sobotę
o godzinie 20:15 – tylko w Telewizji Kino Polska.


Więcej:
Agnieszka Łapińska – Telewizja Kino Polska
T: +48 602 553 182; E: alapinska@kinopolska.pl
www.kinopolska.pl

Powrót do strony głównej