WYDAWNICTWO TELEWIZJI KINO POLSKA-box filmów ALEKSANDRA FORDA

środa, 14 września 2011

Już 29 września będzie miał swą premierę nowy box
Wydawnictwa Telewizji Kino Polska
Kolejnym przedsięwzięciem wydawniczym będzie kolekcja z cyklu
"Arcydzieła Polskiego Kina":

Wydwnictwo Kino Polska - box filmów Aleksandra Forda

która obejmować będzie filmy:

Ulica Graniczna, Piątka z ulicy Barskiej, Pierwszy dzień wolności

Oraz w charakterze dodatku dokument: Kochany i nienawidzony. Dramat życia i śmierci twórcy „Krzyżaków”.

O kolekcji: Kolejną kolekcją z serii „Arcydzieła Polskiego Kina”, którą Wydawnictwo Telewizji Kino Polska oddaje do rąk swoich widzów, jest box filmów ALEKSANDRA FORDA zawierający trzy jego obrazy: Ulica Graniczna, Piątka z ulicy BarskiejPierwszy dzień wolności. „Istnieje dwóch Aleksandrów Fordów- pisał Stanisław Janicki, biograf i badacz twórczości artysty - jeden - ciekawy, nawet intrygujący twórca i drugi - wielkorządca polskiej kinematografii, znienawidzony przez środowisko filmowe, w tym dziennikarzy i krytyków filmowych. (…) Stopniowo poznawałem człowieka skomplikowanego, pogmatwanego, pełnego sprzeczności, cech dobrych i najgorszych, pełnego kompleksów, na pozór zorganizowanego i dążącego za wszelką cenę do wytkniętego celu, a jednocześnie ulegającego najprostszym, żeby nie powiedzieć najprymitywniejszym odruchom i emocjom. (…)Nie waham się nazwać Aleksandra Forda postacią nie tylko dramatyczną, ale i tragiczną.” Filmy prezentowane w boxie również dotknięte są dramatycznym rozdarciem i podwójnością. Ford miał permanentne kłopoty z cenzurą: W II RP jego filmy najczęściej nie trafiały na ekrany, bo zarzucano mu sianie wywrotowej, komunistycznej propagandy. Także w PRL jego twórczość była wielokrotnie cenzurowana. Oskarżycielska „Ulica graniczna”, w której przedstawił dramat zagłady Żydów ukazując losy dzieci mieszkających przed wojną w jednej kamienicy, uznana przez władze za film antypolski, uległa w ostatecznym montażu znacznym zmianom i okaleczeniu, po tym, jak biuro polityczne wyraziło oburzenie, że reżyser nie powiązał martyrologii Żydów z ideologią marksistowską. Z kolei „Piątka z ulicy Barskiej”, film o reedukacji grupy warszawskich łobuziaków, doświadczonych już przez wojnę, przez pracę i rywalizację w nowo-wyzwolonej ojczyźnie, szokował  sugestiami, że „reakcyjne” podziemie polityczne jest głównym inspiratorem przestępczości. Jakkolwiek kontrowersyjna jest jednak postać Aleksandra Forda, jak i wymowa jego filmów, stanowią one bez wątpienia swoisty tekst kultury, dokument historii kinematografii polskiej i ścierających się w niej, nie zawsze słusznych, a często haniebnych idei i „zwrotów akcji”, których nie wymażemy z naszych dziejów, tak samo jak nie zaprzeczymy istnieniu filmowego dorobku twórcy „Krzyżaków” i nie przekreślimy miejsca, jakie zajmuje on w polskim kinie.

O autorze: Aleksander Ford. Urodzony w 1908 w Kijowie jako Mosze Lifszyc, reżyser filmowy, pedagog. Absolwent historii sztuki na Uniwersytecie Warszawskim. Ford zadebiutował jako reżyser filmów dokumentalnych w 1928 r. Dwa lata później był współzałożycielem Stowarzyszenia Miłośników Filmu Artystycznego "Start", a w 1935 r. - Spółdzielni Autorów Filmowych SAF. Już jego pierwsze dokumenty i fabuły zwiastowały duży talent, oryginalność i wrażliwość artystyczną. Pierwszym ważniejszym obrazem, który przyniósł mu rozgłos, był nakręcony w 1932 „Legion ulicy”. W tymże roku wyjechał do Palestyny, by nakręcić film i reportaże o osadnikach żydowskich (Sabra; Kronika Palestyńska; Makabiada). Kolejnym obrazem podejmującym tematykę żydowską był nakręcony w 1936 film „Droga młodych”. Po klęsce wrześniowej 1939 r. znalazł się w ZSRR. W 1943 r. współorganizował Czołówkę Filmową 1 Dywizji WP im. Tadeusza Kościuszki, przekształconą później w Wytwórnię Filmową WP, której był komendantem. Z tego okresu pochodzą filmy: „Przysięgamy ziemi polskiej” (1943) oraz „Majdanek” (1944). Podczas II wojny światowej w ZSRR realizował dokumentalne i szkoleniowe filmy dla wojska. W 1945 r. został pierwszym dyrektorem przedsiębiorstwa "Film Polski". Stał się wtedy bodaj najważniejszą osobą w polskiej kinematografii. Był kierownikiem artystycznym Zespołu Filmowego "Blok" (1948-49) i "Studio" (1955-68). Wykładał w PWSF w Łodzi (1948-68), w latach 1954-56 dziekan Wydziału Reżyserii tej uczelni. Po wojnie zrealizował szereg głośnych filmów, nagradzanych wielokrotnie na międzynarodowych festiwalach, m.in.: Ulica Graniczna (1948), Młodość Chopina (1952), Piątka z ulicy Barskiej (1954), Pierwszy dzień wolności (1964) oraz Ósmy dzień tygodnia (na podstawie opowiadania Marka Hłaski). Do historii polskiego kina przeszedł przede wszystkim jako twórca ekranizacji "Krzyżaków" - pierwszej w kraju "superprodukcji" (nominowanej w 1960 roku do Oscara), zrealizowanej - też po raz pierwszy - w systemie CinemaScope i na taśmie Eastmancolor. W 1968, w wyniku antysemickiej nagonki, został zmuszony do emigracji - wyjechał najpierw do Izraela, następnie do RFN, potem do Danii, gdzie udało  mu się nakręcić film "Pierwszy krąg"; nawiązał też współpracę z imigracyjnym teatrem Ateneum 77. To wszystko było jednak za mało, by w pełni wykorzystać jego potencjał twórczy. Reżyser tęsknił za pracą na planie, za krajem. Jego prośba o zgodę na powrót do Polski została jednak odrzucona. Aleksander Ford przeniósł się ostatecznie do Stanów Zjednoczonych, gdzie zmarł śmiercią samobójczą w wieku 72 lat.

O Wydawnictwie: Wydawnictwo Telewizji Kino Polska zostało powołane w 2008 roku w celu kontynuowania misji programowej telewizji Kino Polska na rynku DVD. W maju 2010 Wydawnictwo Telewizji Kino Polska zostało uhonorowane nagrodą Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w kategorii: „Dystrybucja filmu polskiego”. Kino Polska funkcjonuje od 8 lat jako jedyny kanał telewizyjny w Polsce i na świecie, poświęcony wyłącznie popularyzacji polskiego kina, jest też pierwszym i jedynym kanałem tematycznym ze stałym pasmem polskiego kina niezależnego. Kino Polska jest laureatem telewizyjnego Oskara - nagrody Hotbird 2005 w kategorii „kanał filmowy”, oraz nagrody Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej 2007 w kategorii „Program telewizyjny” za całokształt. Telewizja Kino Polska emituje polskie filmy fabularne, dokumentalne i animowane, kroniki oraz kino niezależne; prezentuje również sylwetki autorów polskich filmów: reżyserów, operatorów, scenarzystów, aktorów, autorów muzyki, jak również początkujących, niezależnych i awangardowych twórców.

Wydawnictwo Telewizji Kino Polska kontynuuje te tradycje przygotowując skompilowane wydania polskich filmów wzbogacone o ikonografie i dodatki, które przybliżą widzom sylwetki twórców, oraz pozwolą „wąchać czas”, w którym powstały prezentowane filmy. Wydawnictwo Telewizji Kino Polska przygotowuje trzy serie wydawnicze: „Arcydzieła Polskiego Kina”, „Przeboje Polskiego Kina”, „Awangarda/Off

Powrót do strony głównej