„Polska Reklama Ludowa” – premiera w Telewizji Kino Polska

piątek, 1 kwietnia

Uwaga, okazja! Już w kwietniu na antenie Telewizji Kino Polska cykl „Polska Reklama Ludowa”, a w nim: żyletki Polsilver, odkurzacze marki Eldom i puder Polleny – czyli niezbędnik dekady Gierka w archiwalnych reklamach z lat 70-tych.

Co można reklamować w kraju, w którym zmorą rynku są permanentne braki
w asortymencie? Okazuje się, że całkiem sporo rzeczy.
W dobie PRL-u przedmiotem reklamy były przede wszystkim maszyny rolnicze, ale też urządzenia gospodarstwa domowego, książki, kosmetyki, artykuły spożywcze, usługi państwowych spółek takich jak PZU, PKO i PKP, a nawet… praca. Przy pomocy specjalnych filmów informacyjno-propagandowych zachęcano na przykład kandydatów do zatrudnienia się w Zakładach Mechanicznych URSUS.

 

Dla wszystkich, którzy wspominają tamte czasy z niesłabnącym sentymentem, Telewizja Kino Polska przygotowała cykl pt. „Polska Reklama Ludowa”. – Od listopada w czwartkowe wieczory pokazujemy poświęcone czasom Gierka „Studio propagandy sukcesu”, z Rafałem Rutkowskim w roli prezentera – mówi Joanna Rożen-Wojciechowska, dyrektor programowa stacji. – Od
7 kwietnia w bloku tym pojawią się także polskie filmy reklamowe z lat 70-tych. Co tydzień
o godzinie 20.20 zaprezentujemy widzom dwie kolejne reklamy. Cały ich zestaw można będzie zobaczyć w ramach nocnego maratonu, który przygotowaliśmy na Prima Aprilis. W tym roku postanowiliśmy zacząć primaaprilisowe żarty najwcześniej ze wszystkich, dlatego w piątek
1 kwietnia
początek projekcji już o godzinie 1.00 w nocy!

 

Widzowie „Polskiej Reklamy Ludowej” będą musieli uruchomić całą swoją odporność, by nie ulec sugestywnym obrazom „różnorodnego sprzętu gospodarstwa domowego”, jak również „kultury sprzedaży i fachowości obsługi w salonach firmy Eldom” (opis producenta). A jeśli ktoś akurat myśli o zmianie ścieżki zawodowej, gotowe rozwiązanie podsuwa mu film nakręcony na zlecenie gdyńskiej Stoczni im. Komuny Paryskiej. Bo czy można się oprzeć informacji o rozlicznych formach wypoczynku, jakie to przedsiębiorstwo gwarantuje przyszłym stoczniowcom?

 

O niepowtarzalnym stylu ówczesnych reklam przesądził na pewno wymóg ich politycznej poprawności. W PRL-u wszelkie treści marketingowe podlegały cenzurze, tak samo jak prasa, książki czy programy telewizyjne. Z drugiej strony stoją za nimi zgrzebne realia codziennego życia obywateli, dla których szczytem luksusu stawał się domek letniskowy typu Tramp-30: bez węzła sanitarnego i wody, za to z maszynką elektryczną.

 

Warto dodać, że nowy cykl doskonale wpisuje się w misję Telewizji Kino Polska. Stacja od
8 lat
promuje skarby polskiego dziedzictwa audiowizualnego, łącząc przed ekranami całe rodziny widzów. „Polska Reklama Ludowa” nie tylko przybliży im zdobycze raczkującego marketingu, ale będzie przy okazji dobrą ilustracją dyżurnego zestawu marzeń epoki Gierka. Jak zwykle
w Telewizji Kino Polska znajdziemy tu także sentymentalny klucz do wspomnień o tym, co jeszcze niedawno było nieodłączną częścią naszego życia.

Poprzez „Studio propagandy sukcesu” chcieliśmy przyjrzeć się różnym filmom z lat 70-tych, żeby punkt po punkcie zrekonstruować świat naszych rodziców – tłumaczy Joanna
Rożen-Wojciechowska. – Archiwalne reklamy są bezcenną pomocą w tej rekonstrukcji!.

Zasiadając przed telewizorem, możemy już tylko gratulować sobie, że przewartościowanie konsumenckich wyborów znów utrudniają nam braki w asortymencie. W innym przypadku domków typu Tramp na pewno nie starczyłoby dla wszystkich widzów nowego pasma Telewizji Kino Polska.

Więcej informacji udziela:

 

Ewa Gajda
Dyrektor Marketingu Telewizji Kino Polska
egajda@kinopolska.pl
M: 512 097 547

 

Powrót do strony głównej