Muzyczna podróż po świecie Victora Younga

środa, 8 kwietnia 2015

Muzyczna podróż po świecie Victora YoungaJak to jest, że Polacy nie potrafią pisać takich standardów jazzowych jak Amerykanie? – pytali przez lata miłośnicy swingu i bebopu.  Tymczasem jeden z tych legendarnych kompozytorów, Victor Young, urodził się wprawdzie w Chicago, ale edukację muzyczną odbierał w… ale w Mławie a potem w szkole muzycznej przy ulicy Okólnik w Warszawie. Po latach muzyką Younga rozbrzmiewały dziesiątki hollywoodzkich filmów lat 30-tych, 40-tych i 50-tych. Ukoronowaniem jego kariery były 22 nominacje do Oscara i w końcu statuetka za muzykę do filmu „W 80 dni dookoła świata”. Przypomnimy ten i inne filmy a w muzyczną podróż po świecie Victora Younga zabierze nas Kuba Stankiewicz i jego trio. W zabrzmią klasyczne jazzowe tematy, zaś  koncert poprzedzi rozmowa z Kubą Stankiewiczem i uroczystość przekazania do zbiorów Muzeum POLIN dyplomu Younga potwierdzającego ukończenie warszawskiego konserwatorium.

11.04.2015, godz. 17.00

KOMU BIJE DZWON, reż. Samuel Wood, 1943

Ernest Hemingway dwukrotnie odwiedzał ogarniętą wojną domową Hiszpanię jako korespondent wojenny. Pod wpływem tych doświadczeń napisał jedno z najważniejszych swoich dzieł, historię Roberta wyznaczonego do niezwykle ryzykownej i moralnie niejednoznacznej misji. Kiedy Komu bije dzwon został przeniesiony na ekran przez Samuela (Sama) Wooda w 1943 roku, jego antywojenną wymowa była jeszcze bardziej aktualna – w Europie trwał kolejny zbrojny konflikt, tym razem na znacznie większą skalę.

Na planie melodramatu spotkały się dwie wielkie gwiazdy światowego kina: Gary Cooper i Ingrid Bergman, która właśnie święciła triumfy za rolę w kultowej dziś Casablance. Niestety, Komu bije dzwon okazał się wielkim przegranym ceremonii wręczenia Oscarów za 1943 rok: nominowany w 9 kategoriach, otrzymał tylko jedną statuetkę – za drugoplanową rolę kobiecą dla Katiny Paxinou. Wciąż jednak uważany jest za jedną z najlepszych ekranizacji prozy Hemingwaya.

11.04.2015, godz. 20.00

JEŹDZIEC ZNIKĄD, reż. George Stevens, 1953

Jeździec znikąd to obok szeryfa, kowboja, dzikich Indian i odważnej kobiety obowiązkowy bohater amerykańskich westernów. W należącym do klasyki gatunku filmie George’a Stevensa tajemniczym przybyszem jest były rewolwerowiec Shane, zatrudniony na jednej z farm w Wyoming. Kiedy dowiaduje się, że jego pracodawcę, podobnie jak inne rodziny osadników, terroryzuje banda zamożnego handlarza bydłem, postanawia stanąć do walki z bezprawiem. Rola Shane była, obok roli tytułowej w Wielkim Gatsbim z 1949, najważniejszą rolą w karierze Alana Ladda.

Nakręcony w kolorze film został uhonorowany nagrodą Amerykańskiej Akademii Filmowej za najlepsze zdjęcia, budujące mityczny obraz dzikich prerii cywilizowanych przez białego Amerykanina.

12.04.2015 godz. 17.00

 

W 80 DNI DOOKOŁA ŚWIATA, reż. Michael Anderson, 1956

Dzieła Juliusza Verne’a tłumaczono na ponad 90 języków. Nic dziwnego, że po jego najchętniej czytaną powieść kino sięgnęło kilkukrotnie. Po raz pierwszy w latach 50., kiedy publiczność masowo uciekała z kin przed coraz łatwiej dostępne ekrany telewizorów. Mimo tego film osiągnął sukces - zdobył 5 Oscarów, w tym długo wyczekiwanego za muzykę dla Victora Younga (wcześniej wielokrotnie nominowanego do tej nagrody).

Angielski dżentelmen, Fileas Fogg, zakłada się o pokaźną sumę 20 tysięcy funtów, że w 80 dni objedzie cały świat. Towarzyszy mu francuski kamerdyner oraz Auda, wdowa po hinduskim maharadży. W filmie pojawia się niezliczona liczba postaci i miejsc, a w jednej ze scen nawet Frank Sinatra i Marlena Dietrich.

12.04.2015 godz. 20.00

RIO GRANDE, reż. John Ford, 1950

John Wayne trafił do Hollywood jak monter dekoracji dla wytwórni Fox Film, dorabiał też jako kierowca, stróż, magazynier i statysta. Wówczas nazywał się Marion Mitchell Morrison. Takie nazwisko nie pasowało do gwiazdora srebrnego ekranu, którym chciał go uczynić reżyser Raoul Walsh. Jednak to nie Droga olbrzymów Walsha przyniosła Wayne’owi sławę, ale przełomowy pod względem treści i formy Dyliżans Johna Forda – western z 1939 roku. Odtąd, wymieniane jednym tchem nazwiska obu twórców, kojarzone są właśnie z westernem.

W 1950 Ford i Wayne po raz kolejny spotkali się na planie, by nakręcić Rio Grande, trzecią część tzw. trylogii kawaleryjskiej. Te militarno-patriotyczne filmy o amerykańskich kawalerzystach nawiązują do największych starć z Indianami – powstania Cochise i bitwy nad Little Bighorn.

Wstęp na filmy bezpłatny

KONCERT | Kuba Stankiewicz TRIO "The music of Victor Young"

13.04.2015, godz. 19.00, bilety: 40 zł (rzędy A-K), 30 zł (rzędy L-W)

Więcej informacji: www.polin.pl

Patroni medialni cykli filmowych:

Kino Polska    FilmBox

Powrót do strony głównej