Premiera filmu "Jak być kochaną" po cyfrowej rekonstrukcji.

poniedziałek, 24 marca 2014

 

„Już kiedy czytałam scenariusz na podstawie opowiadania Kazimierza Brandysa miałam świadomość, że tak wspaniała propozycja może się więcej nie powtórzyć. Pracowaliśmy w poczuciu wagi tego, co robimy”. Znakomite efekty tej pracy, a przede wszystkim wielką kreację aktorską Barbary Krafftówny podziwiać będzie można 24 marca o godz. 20.00 w warszawskim kinie Kultura, gdzie odbędzie się uroczysta premiera Jak być kochaną (1962) Wojciecha Jerzego Hasa w nowej, cyfrowej wersji.

Organizatorami pokazu filmu zrekonstruowanego cyfrowo dzięki dofinansowaniu z Programu Wieloletniego Kultura+, którego operatorem jest Narodowy Instytut Audiowizualny, są: Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Polski Instytut Sztuki Filmowej, Studio Filmowe KADR i Kino Kultura oraz twórcy projektu KinoRP, a jego specjalnymi gośćmi ekipa filmu Barbara Krafftówna, Jadwiga Has.

Lata 60. Dla Felicji (Barbara Krafftówna) samolot do Paryża staje się wehikułem, którym aktorka odbywa podróż w czasie do wojennego Krakowa. Tu, w swoim mieszkaniu, ukrywa poszukiwanego przez gestapo aktora Wiktora Rawicza (Zbigniew Cybulski). Wewnętrzny monolog bohaterki, rekonstruując bolesną historię ich związku, pokazuje, że poświęcenie nie wystarczyło, by być kochaną, a miłość – nikogo nie ocaliła.

Jak powiedział Wojciech Has, „Jak być kochaną nie jest filmem o okupacji, jest to jednak film przeciw wojnie, bo chce podkreślić jej zbrodniczość wobec losu ludzkiego”. Obraz przynosi dekonstrukcję polskiej mitologii wojennej, a jednocześnie rysuje obraz wojny o wiele tragiczniejszy, bardziej gorzki - obraz zniszczeń dokonanych w duszach i sercach, obraz okaleczonego psychicznie pokolenia. Z dzisiejszej perspektywy Jak być kochaną to najbardziej przejmujący polski film o II wojnie światowej” – pisała kilka lat temu znawczyni twórczości Hasa Maria Kornatowska.

Jego adaptacja opowiadania Kazimierza Brandysa to jedyny film Szkoły Polskiej z kobiecą bohaterką eksponujący pomijany przez główne dzieła nurtu wojenny dramat „nieznanych żołnierzy” i tragedię niespełnionego kobiecego losu. Lęk i poczucie zagrożenia jako codzienność wojny, życie jako teatr masek i pozorów, a przede wszystkim Barbara Krafftówna w życiowej roli. Jej zniuansowana kreacja zakochanej do szaleństwa i gotowej na każde poświęcenie kobiety okazała się nie tylko najlepszą w ekranowym dorobku aktorki, ale i jedną z najważniejszych w całym polskim kinie.  Złote Wrota w San Francisco i Złota Kaczka dla filmu roku.

Jak być kochaną to trzeci – po Rękopisie znalezionym w Saragossie i Sanatorium pod Klepsydrą – film Wojciecha Hasa zrekonstruowany cyfrowo w ramach projektu KinoRP i kolejna – po Bez znieczulenia i Dreszczach – tegoroczna premiera. Przez niemal 6 lat funkcjonowania projektu kopie cyfrowe najwyższej jakości otrzymały takie arcydzieła polskiego kina jak Eroica, Popiół i diament, Pociąg, Matka Joanna od Aniołów, Popioły, Wesele, Barwy ochronne, Człowiek z marmuru, Panny z Wilka, Ziemia obiecanaMatka Królów czy Ucieczka z kina „Wolność”. W 2014 roku ta lista powiększy się o kolejne tytuły.

Projekt KinoRP to przedsięwzięcie zainicjowane w roku 2008 przez firmę KPD i koordynowane przez Cyfrowe Repozytorium Filmowe, którego partnerami są obecnie: Studio Filmowe KADR, Studio Filmowe TOR, Studio Filmowe ZEBRA, Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych, Wytwórnia Filmów Oświatowych, Studio Filmów Rysunkowych, Studio Miniatur Filmowych, Chimney, Yakumama Film, Studio Filmowe TPS, Studio Produkcyjne Orka, Fixafilm, DI Factory, reKINO, Soundplace, Strefa Dźwięku, ProSound Studio, Radosław Skłodowski, BTI Studios.

Projekt KinoRP honorowym patronatem objął Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdan Zdrojewski.

Patroni medialni projektu KinoRP to: KINO, Telewizja Kino Polska, Radio TOK FM, FilmPRO, Stopklatka.pl, KronikaRP.pl, Serwis sfp.org.pl, Audiowizualni.pl

Powrót do strony głównej