Dreszcze po cyfrowej rekonstrukcji

poniedziałek, 17 lutego

Dreszcze po cyfrowej rekonstrukcji



„To jest krok kamikadze, nie ma żadnych szans, żeby ten film mógł powstać” –ostrzegali koledzy z TOR-u, którym reżyser pokazał scenariusz. A jednak ów straceńczy projekt powstał, przeżył trudne czasy – choć odłożenie na półkę mogło dla niego oznaczać artystyczną śmierć – i teraz, ponad 30 lat po premierze, dzięki rekonstrukcji cyfrowej zaczyna nowe kinowe życie. Zostanie ono zainicjowane 17 lutego w warszawskim kinie Kultura, gdzie o godz. 20.00 odbędzie się uroczysta premiera Dreszczy (1981) Wojciecha Marczewskiego w nowej, cyfrowej wersji. Organizatorami pokazu filmu, zrekonstruowanego cyfrowo dzięki dofinansowaniu z Programu Wieloletniego Kultura+, którego operatorem jest Narodowy Instytut Audiowizualny, są: Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Polski Instytut Sztuki Filmowej, Studio Filmowe TOR i Kino Kultura oraz twórcy projektu KinoRP, a jego specjalnymi gośćmi ekipa filmu, z reżyserem Wojciechem Marczewskim i operatorem Jerzym Zielińskim na czele.

Dreszcze po cyfrowej rekonstrukcji

Dreszcze to mocno autobiograficzna opowieść o fałszywej inicjacji, uwodzicielskiej sile ideologii i trudnej sztuce dochowania wierności samemu sobie.

Marzec 1955. 11-letni Tomek Żukowski (Tomasz Hudziec) jest świadkiem brutalnej rewizji i aresztowania ojca (Władysław Kowalski) przez UB. Inteligentny chłopiec wkrótce zostaje wysłany przez szkołę na obóz ZMP dla przyszłych liderów. Widząc tam hipokryzję władzy, symbolicznie stawia jej opór jako członek tajnego klubu słuchaczy Radia Wolna Europa, stopniowo ulega jednak urokowi druhny przewodniczki (Teresa Marczewska), uwodzicielskiego i zarazem matczynego wcielenia systemu. O tym, że nie poddał się mu ostatecznie, świadczą tytułowe dreszcze, które, nie opuszczając chłopca od momentu przyjazdu aż po – przyspieszony wskutek wypadków poznańskiego Czerwca ’56 – koniec obozu, w sposób symboliczny sygnalizują walkę organizmu zainfekowanego totalitarną ideologią.

Film, kolaudowany późną wiosną 1981 roku, jeszcze przed premierą pokazywany był na FPFF w Gdańsku, gdzie zdobył m. in. Nagrodę Główną Jury. Tam też znalazł niemieckiego dystrybutora, który wywiózł z Polski kopię, co pozwoliło Dreszczom zaistnieć za granicą po tym, jak – w licznym towarzystwie – po 13 grudnia ’81 trafiły na półkę. Film zaistniał i zdobył m.in. Srebrnego Niedźwiedzia na festiwalu w Berlinie, mimo iż polskie władze robiły wszystko, by nie został tam pokazany. Teraz, dzięki kopii cyfrowej najwyższej jakości, otrzymał szanse na nowe kinowe życie, taką jaką otrzymały wcześniej inne arcydzieła polskiego kina.

Dzięki projektowi KinoRP wśród zrekonstruowanych cyfrowo filmów znalazły się zarówno kanoniczne dzieła szkoły polskiej (Eroica, Popiół i diament), jak i kina moralnego niepokoju (Barwy ochronne, Człowiek z marmuru), spektakularne adaptacje klasyki literackiej (Rękopis znaleziony w Saragossie, Ziemia obiecana) i kameralne psychologiczne historie (Iluminacja, Pociąg). Należy też do nich inny film Wojciecha Marczewskiego – Ucieczka z kina „Wolność”.
Projekt KinoRP to przedsięwzięcie zainicjowane w roku 2008 przez firmę KPD i koordynowane przez Cyfrowe Repozytorium Filmowe, którego partnerami są obecnie: Studio Filmowe KADR, Studio Filmowe TOR, Studio Filmowe ZEBRA, Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych, Wytwórnia Filmów Oświatowych, Studio Filmów Rysunkowych, Studio Miniatur Filmowych, Chimney, Yakumama Film, Studio Filmowe TPS, Studio Produkcyjne Orka, Fixafilm, DI Factory, Soundplace, Strefa Dźwięku, ProSound Studio, Radosław Skłodowski, BTI Studios.
Projekt KinoRP honorowym patronatem objął Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdan Zdrojewski.

Patroni medialni projektu KinoRP to: KINO, Telewizja Kino Polska, Radio TOK FM, FilmPRO, Stopklatka.pl, KronikaRP.pl, PortalFilmowy.pl, Audiowizualni.pl.

 

Powrót do strony głównej